Tuesday, May 12, 2015

╰⊰✿´•*¨*•.¸¸❥¸ 7 Tips & Cara-Cara Membuat Rumah Bersih & Rapi Dalam Waktu Yang Singkat ╰⊰✿´•*¨*•.¸¸❥¸





1. Buat Jadual Membersihkan Rumah

Mungkin Anda akan keletihan  dan menjadi 'bad mood' jika harus membersihkan rumah seharian penuh, terutama kalau mertua hendak datang atau takut ada tamu yang berkunjung on weekend. Untuk itu, cuba buat jadual kebersihan rumah dalam waktu singkat setiap dua hari atau tiga hari sekali sebelum ke pejabat. Hal itu memudahkan Anda dalam menyelesaikan pekerjaan rumah.



 


2. Letakkan Boxes Cantik di Setiap Ruangan Rumah

Anda dapat meletakkan box cantik atau keranjang besar yang bervariasi di setiap ruangan. Benda tersebut untuk membantu Anda menaruh barang-barang yang berserakan supaya kelihatan rapi, apalagi kalau anda sudah ada anak2 kecil. Seringkali anak membiarkan mainannya berserakan setelah bermain. Kehadiran boxes tersebut boleh memudahkan anda untuk menyimpan semua mainan tersebut.

Pergilah ke kedai untuk membeli berbagai jenis kotak warna-warni atau boxes yang juga boleh berfungsi sebagai kerusi untuk di letakkan di kamar dan ruang tamu. Anda pun perlu menaruh kotak kecil di kamar mandi serta dapur.



3. Letakkan Tanaman Hias di Dalam Rumah

Tanaman hiasan boleh membuat suasana kamar anda menjadi lebih menyenangkan. Tanaman juga membuat udara terasa segar. Cuba letakkan tanaman hiasan di jendela kamar atau sudut ruangan. Selain itu, kombinasikan dengan tanaman buatan yang berwarna-warni di ruang tamu.





4. Singkirkan Barang-barang yang Sudah Tidak Terpakai


Salah satu cara menjaga rumah agar tetap bersih dengan mengurangi barang-barang yang tidak diperlukan lagi. Anda boleh memberikan barang tersebut ke saudara, teman, atau orang lain yang memerlukan barang tersebut. Mengurangi barang yang tidak terpakai akan memudahkan anda saat membersihkan rumah.



5. Fokus Membersihkan Ruang yang Sering Dilalui oleh Tamu


Tidak sempat mengemas seluruh rumah karena tamu sudah hendak datang? Bersihkan rumah  pada bahagian yang sering menjadi tempat lalu lalang, seperti ruang tamu, ruang makan, kamar mandi, dan luar rumah (hee mcm seluruh rumah je ..). Tutup pintu kamar tidur serta store agar tampak rapi secara keseluruhan.

6. Sediakan Tisu di Meja dan Kamar Mandi
Tisu dan towel adalah salah satu perlengkapan yang penting diletakkan di atas meja dan kamar mandi. Tisu memudahkan anda ketika membersihkan tumpahan makanan atau minuman. Oleh kerana itu, sediakan beberapa kotak tisu dalam almari anda.


7. Sembunyikan Benda yang Berserakan Dalam Satu Ruangan

Jika anda tidak punya waktu membersihkan rumah, letakkan barang yang membuat penampilan rumah yang berserakan dalam satu ruangan. Anda boleh menyapu dan mengemop lantai agar bersih dan segar. Untuk barang yang berserakan, seperti baju kering atau perlengkapan lainnya, bisa dijadikan satu sebelum tamu datang. Setelah tamu pulang, barulah membereskannya kembali ke tempat masing-masing.









































No comments: