Sunday, October 21, 2012

¸.•´ ✿ º ☆.¸¸.•´¯`✿ Tips Praktikal Membeli Set Meja Makan .•´ ✿ º ☆.¸¸.•´¯`✿



Set meja makan (dining table) antara perabot yang mesti dimiliki oleh setiap pemilik rumah. Dalam sebuah rumah, ruang makan atau dining room pula adalah tempat di mana anda berbual seisi keluarga sambil menikmati hidangan. Setiap kali hidangan di atas meja sedia untuk dijamah, keselesaan ruang makan akan lebih membangkitkan selera anda sekeluarga. Bermacam jenis set meja makan yang dipamerkan di pasaran.



Untuk memilih satu yang terbaik untuk rumah anda, mungkin tidak semudah yang disangkakan. Sebagai seorang pembeli yang praktikal, cuba elakkan kesilapan yang sering berlaku ketika membeli set meja makan. Maksudnya, anda perlu tahu apa yang anda cari. 
Terdapat faktor yang perlukan pertimbangan anda seperti saiz, stail dan kualiti.



 

Saiz

Fikirkan luas ruang di rumah anda ketika membeli set meja makan. Meja makan yang kecil untuk ruang yang agak terhad, dan begitu juga sebaliknya. Dengan saiz yang dipilih, ketika menjamu selera bersama, anda sekeluarga sepatutnya masih mempunyai ruang untuk bergerak dengan mudah. Selain itu, carilah set meja yang cukup untuk menampung bilangan ahli keluarga atau penghuni rumah anda, di samping yang dapat memberi keselesaan kepada anda.




Stail

Bila berkata tentang stail, ianya penting supaya seiring dengan tema dan rekabentuk rumah anda. Kesemua elemen di ruang tersebut seharusnya seimbang. Jika rekabentuk dan temanya tradisional, pilihlah stail meja biasa atau klasik. Manakala bagi konsep yang lebih moden, pilihlah stail yang terkini. Apabila anda ingin menggantikan set meja makan yang ada, cuba cari padanan stail dan warna dengan mana-mana perabot lain di ruang tersebut.

Kualiti

Kualiti sangat penting dalam memilih set meja makan. Walaupun anda terpaksa berbelanja besar ketika membelinya, ia lebih menguntungkan apabila perabot tersebut dapat digunakan untuk tempoh yang lama. Apa gunanya terpikat dengan harga murah sedangkan meja makan anda hanya akan mampu bertahan untuk beberapa bulan. Tidak perlu merasa rugi kerana ia satu pelaburan yang bijak.


 

 


What’s the difference between modern and contemporary decorating?


So, what does contemporary mean?
The basic definition of contemporary is “of the moment.” Contemporary art, design, and interiors are “of the day.” They exist in the here-and-now. And, taking this further, they could only exist in the here-and-now because ten years ago some of the materials and pieces wouldn’t have been available. And in ten years from now, there will be new pieces that do not exist today. Yesterday’s contemporary is today’s vintage. And tomorrow’s contemporary is still unknown.

Whereas modern is a static term, contemporary is a dynamic, changing term.

There are fewer rules in contemporary interiors than in truly modern ones, because anything kinda goes. Of course there is still a difference between good contemporary design and bad contemporary design. And everyone has their personal taste. But in contemporary design, you are free to use color and pattern. You might combine a vintage mid-century modern credenza with brand new shelves from Ikea, ornate antique chairs, and a rug from India. (Which would also qualify as contemporary eclectic.)




No comments: