Miss Rose dptkan article ni dari ms swati di atas ye ..ehehe ..asyik masakan jek dah lama plaks x cite pasal slim-mlim ni ... La ni dah habis raya ...masa raya byk open house dan may be incl me dah bertambah lebar x gittew uols ?? Haaah jom baca supaya kita maintain slim balik ...

Menurut ms swati ni x kira la u ada 3 hari, 7, 10, 14 hari, 2 minggu maupun 1 bulan, tips kat bawah ni boleh diamalkan tuk kita kelimtaan langsing menjelang any big events in out life ! ...Hah jom baca tuk tambah ilmu di dada !!

1. Minum Air Putih
Mulakan hari uols ngan minum 1-2 gelas of air putih ya. Kajian menunjukkan minum air putih memulihkan kadar metabolisma and menolong mengeluarkan toxis yg tidak diperlukan oleh badan kita.

Tambahan pula, air putih tidak mengandungi kalori. Minum air biasa juga membantu mengawal kelaparan dan menghalang anda daripada makan kalori yang tidak perlu. Tukar ke air atau teh hijau dan rasakan perbezaan dalam sehari. Baca lebih lanjut mengenai teh hijau untuk mengurangkan berat badan.



2. Berjalan Selepas MEAL
Jika anda tidak berlari atau bersenam uols cuba mengambil masa 10 minits berjalan kaki selepas setiap hidangan anda. Ini dapat membantu anda membakar beberapa kalori dengan cepat dan membantu pencernaan.

Tahukah anda ?? bahawa berjalan kaki selama 5 minit diambil selepas makan setiap hari boleh meningkatkan kadar gula dalam darah setiap hari ke tahap yang lebih tinggi daripada berjalan kaki selama 45 minit pada waktu pagi. Para peneliti mengatakan bahawa berjalan kaki selepas makan membantu glukosa yang jelas dari aliran darah di dalam Bahagian kerana lebih banyak ia diambil oleh otot. Kemudian buat masa lapang makan anda melangkau sofa dan pergi berjalan kaki singkat.



3. Makan Lebih Serat

Makanan serat tinggi baik untuk kesihatan dan penurunan berat badan anda. Makanan kaya serat mungkin membantu merangsang penurunan berat badan dengan membantu anda berasa lebih kenyang selepas makan. Tetapi kebanyakan kita makan hanya separuh serat sebanyak yang kita perlu. Makanan serat tinggi pada umumnya memerlukan lebih banyak masa yang mengunyah, yang memberikan waktu tubuh anda masa extra untuk menjadi lapar semula, jadi anda kurang makan terlalu banyak.




Dan diet serat tinggi juga cenderung kurang "padat tenaga", yang bermakna mereka mempunyai kalori yang lebih sedikit untuk jumlah makanan yang sama. Oleh itu, cara terbaik untuk menambahkan lebih banyak serat pada diet anda adalah dengan memulakan hari anda dengan sarapan serat bijirin/legumes seperti gandum, serpihan gandum & muesli. Anda juga boleh memasukkan buah-buahan dengan setiap hidangan, dan mulakan hidangan anda dengan semangkuk salad segar.


4. Makan Di Rumah

Di bandar2 di India setiap hari seseorang sedang makan rata-rata 4x seminggu di luar rumahnya. Bagi sesetengah profesional yang sangat sibuk, jumlah ini setinggi purata satu hidangan sehari. Walaupun restoran menawarkan pilihan makanan berkhasiat pada hari ini, pilihannya sering terhad.

Kebanyakan makanan yang dihidangkan di restoran mengandungi jumlah lemak dan kalori yang tinggi, dan mereka boleh memudaratkan kesihatan anda jika ia dikonsumsi secara teratur. Selain yang berbeza untuk mengawal sepenuhnya apa yang akan dibuat untuk menyediakan makanan anda di sebuah restoran.




Sekiranya anda makan di rumah, anda mempunyai lebih banyak 'control' bagaimana makanan disediakan. Makan di rumah adalah salah satu cara terbaik untuk menggalakkan gaya hidup sihat dan mengurangkan berat badan. Cuba hadkan makanan anda setiap minggu dan rasakan perbezaannya.



5. Kurangkan Garam
Hindari makanan ringan, masin spt namkeen, cip, jeruk natrium yang tinggi, pretzel dan makanan yang diproses yang tinggi natrium. Garam tambahan ditambah sebagai pengawet dalam makanan sedemikian. Garam mengandungi natrium dan makanan natrium yang tinggi menyebabkan pengekalan air di dalam badan, yang boleh membuat anda kelihatan kembung.

Selain itu, garam sangat ketagihan bahawa anda tidak boleh berpuas hati dengan satu cip. Anda pasti akan menginginkan makan seluruh paket. Berita sedih adalah bahawa satu paket cip kentang kecil hampir 500 kalori! Kalori ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya 45 minit untuk dibakar. Kami mempunyai penyelesaian yang lebih mudah: hanya melangkaui paket ini untuk mengelakkan kalori tambahan dan menurunkan berat badan! Baca lebih lanjut untuk mengetahui mengapa untuk mengelakkan makanan yang diproses?



6. Berlari
Berlari membantu anda membakar kalori, mengurangkan tekanan dan menghalang hormon tuk makan. Jika anda digunakan untuk berjalan kemudian tambah sedikit joging dalam selang. Running / jogging membantu anda membakar lebih banyak kalori & nada lebih cepat daripada berjalan dalam jumlah masa yang sama! Tetapi ia tidak berakhir di sini. Penyelidikan menegaskan bahawa latihan seperti berjalan menyebabkan "after burn" yang bermaksud bahawa seseorang terus membakar lebih banyak kalori selama dua jam selepas anda berhenti berlari.




7. Lakukan Push-ups/Squats
Setakat ini inilah latihan yang paling berkesan untuk membakar kalori. Sekiranya anda tidak mempunyai masa, kesabaran atau peralatan yang mencukupi, hanya buat push-up di lantai udah tekan dan squats. Push-up dan squats memerlukan hanya 15 minit masa anda dan hasilnya akan kelihatan seperti anda telah menghabiskan beberapa masa yang serius untuk berpeluh di gym. Kedua-duanya adalah latihan hebat untuk membakar lemak, tangan dan kaki nada dalam masa yang singkat