Friday, August 26, 2016

´•*¨*•.¸¸❥ 11 Warna Cat Dinding / WallPaper Menurut Feng Shui ´•*¨*•.¸¸❥



 


Apa maknanya Feng Shui (disebutˈfəNG ˈSHwē,-SHwā) ni ?? In Chinese thought) a system of laws considered to govern spatial arrangement and orientation in relation to the flow of energy (qi), and whose favorable or unfavorable effects are taken into account when siting and designing buildings.

Sebahagian orang menggunakan Feng Shui sebagai panduan untuk merancang sebuah design rumah mereka. Menurut Fengshui setiap warna memiliki erti yang tersendiri. . Warna cat rumah tak hanya berperanan sebagai pendukung estetika ( aesthetic - concerned with beauty or the appreciation of beauty ), suatu interior, tetapi juga dapat memberikan efect psikology serta makna tersendiri.

Tp sbg seorang muslim, hanya panduan jek la xleh percaya semua2 ni ..leh jadi kurafat ..heheh ... tp uols sure ada color peberet rite ? ...  So jom layannnn .....









Warna Cat Dinding
Dalam ilmu tata ruang Cina atau Fengshui, warna cat dinding memiliki makna yang tsendiri sehinggakan tidak boleh sembarangan mengaplikasikannya pada semua ruangan. Tujuan utama daripada prinsip Feng Shui adalah menyeimbangkan Yin, Yang dan aliran chi. Warna merupakan aspek utama kerana memberikan energi-energi kuat yang bisa mengalir dan menimbulkan getaran energi positif maupun negatif.


Berikut ini ada pengenalan mengenai erti warna cat rumah menurut Feng Shui.

  • Putih
Warna putih dalam Feng Shui bermaksud kemurnian dan kesucian kepada simbol permulaan, bersih, segar dan kebebasan. Warna ini sangat sesuai untuk ruang keluarga, ruang santai, maupun dapur. Sebaliknya warna ini tidak sesuai pula untuk digunakan pada ruang tidur anak atau ruang makan keluarga.







  • Hitam
Dalam Feng Shui, warna hitam dianggap introspeksi dan wakil dari kekosongan/blank. Warna hitam bersifat misterius, tersembunyi, secretif (rahsia) dan protektif. Warna ini merupakan kebalikan dari prinsip keterbukaan. Jika anda orang yang ekspresif/loud, warna ini kurang sesuai untuk anda. Warna ini sering dipakai untuk kamar remaja (remaja not 'open' meh?) ..yelah kot kan susah nak advise dia org rite ...





  • Kelabu
Warna ini merupakan warna syurga. Selain itu, warna kelabu juga berkaitan dengan prestasi dan kenyamanan. Orang yang menyukai warna kelabu seringkali dipercayai dan senang membantu orang lain ..yolah tu ..layan jek heheh. Tp kalau tuk kereta avoid kelabu ..aku rs kereta aku cam karat/pudar jek ... silver tu lain la ...lmbg kemasyuran & elegante ! >_<





  • Biru
Warna biru dianggap sebagai penyeimbang untuk warna merah. Warna Biru bersifat menenangkan api. Biru juga dapat di'gambar'kan yang mewakili langit dan laut yang menandakan ketenangan, kedamaian, dan kebenaran. Warna biru memang biasanya disukai orang namun saat Anda tertekan, sebaiknya hindari warna ini. Banyak orang menggunakan warna ini untuk ruangan yang bersifat pribadi seperti ruang kamar tidur, ruang meditasi ataupun ruangan untuk terapi. 




  • Merah
Merah adalah salah satu warna yang paling penting dan menjadi falsafah orang timur. Warna merah mewakili unsur api dan dianggap beruntung (ong !). Merah juga dikaitkan dengan berani. Warna merah dapat menjadi sebuah sentuhan yang sangat menarik sehingga dapat membuat kesan memperbesarkan suatu objek dengan memberikan sedikit sentuhan. Namun untuk orang-orang yang terlalu aktif atau cemas, mungkin warna merah di kamar tidur tidak disarankan. Tuk anak hyperaktive tu avoid this color, orange pun sama !
 



Ungu
Ungu adalah warna impresif yang mempunyai nilai spiritual yang tinggi. Warna ungu bisa anda gunakan pada ruang tidur maupun ruang meditasi dan tidak sesuai untuk dapur dan kamar mandi.




  • Pink
Pink dikenal sebagai warna yang memiliki ketulusan dan penuh dengan keromantisan. Warna ini sangat sesuai untuk ruangan yang memiliki nilai privasi yang tinggi seperti, kamar tidur. Sebaliknya warna ini tidak sesuai untuk kamar mandi atau dapur. Gegirl mmg suka kot kaler ni ! ... aku dah veteran ni pun still suka pink uols ! ...






  • Hijau
Warna hijau merupakan lambang keasrian, kemurnian, sehat, subur, religius dan harmonis. Selain itu ruangan yang memiliki nuansa hijau akan memberikan nuansa segar dan keteduhan. Warna hijau sebaiknya tidak digunakan di ruangan keluarga, ruang belajar atau ruangan bermain.






  • Kuning
Warna kuning adalah warna yang melambangkan keceriaan, selain itu warna kuning juga dapat membantu Anda untuk menyehatkan pencernaan dan menjernihkan fikiran Anda. Warna ini sangat sesuai untuk koridor, dapur, atau ruang bermain anak. Sebaliknya warna ini tidak dianjurkan untuk ruang meditasi dan kamar mandi.




  • Coklat
Warna ini berkarakter elegan dan memiliki stabilitas yang tinggi. Warna coklat sangat disarankan untuk ruangan yang memmerlukan kosentrasi lebih seperti ruang belajar atau ruang kerja. Sebaliknya warna ini tidak dianjurkan untuk ruangan tempat anda beristirahat - eh biar benau, living room la suai earthy color mcm coco, coklat, beige dsb. ..Ni kenyataan salah ni ... Sbb ni la color peberet aku so far ... baju + tudung + rumah seme color ni ...dah all blend hehehe




  • Orange
Warna orange memiliki karakter keceriaan, kegembiraan, dan komunikasi yang kuat. Warna orange sangat sesuai untuk digunakan pada ruang tidur, ruang makan atau koridor. Warna ini tidak suai untuk ruangan yang kecil maupun ruang tidur.




Makna warna cat dinding ini hanyalah garis besar secara umum yang digunakan untuk mendapatkan keseimbangan antara yin dan yang menurut fengshui. Semoga anda mendapat manfaat dan untuk menambah idea Anda, baca juga artikel selanjutnya iaitu tentang cara memilih warna cat rumah yang tepat.




No comments:

Post a Comment